Фельдшер швидкої допомоги Єкатеринбурга розповів, чому вже через два місяці роботи за новою системою служба «03» може бути повністю паралізована.
- Я прийшов, щоб змінити громадську думку і ставлення людей до швидкої. Це дуже небезпечний і важкий труд. Ніхто цього не розуміє. Всі впевнені, що вони у нас одні, - каже фельдшер Денис (ім'я змінено).
- Ви думаєте, у вас вийде?- Я не впевнений. Багато і з нашого боку косяків, багато. Не скажу, що всі з нас люблять свою роботу. Є й ті, хто, може, не своєю справою займається. Ми такі ж звичайні люди, як ви або ось товариш фотограф.
«Товариш фотограф» стоїть в основному за його спиною, тому що Денис просить не показувати його обличчя в кадрі. Фельдшер впевнений: за те, що він зараз скаже, що його звільнять («тобто не конкретно за це. Знайдуть формальний привід, до якого можна причепитися»).
- Ми теж втомлюємося, ми теж хворіємо, ми теж іноді буваємо злими, - продовжує фельдшер. - Потрібно якісно робити свою роботу. Я розумію, що у багатьох накопичується злість, коли їх близькі вмирають і їм не змогли допомогти. Діти вмирають... Люди вважають, що у нас є укол «від усього», і складають з себе відповідальність. У нас багато таких ситуацій: приїжджаєш, запитуєш: «Скільки вболіваєте?» - «20 днів», - «Куди зверталися, що робили?» - «Нікуди, купили антибіотики в аптеці». Вчора ще смерть була - до приїзду бригади. У бабусі миготлива аритмія. Гангрена легень.
- На ваших руках часто люди вмирали?- У мене було п'ять смертей на руках, - його очі збуджено горять. Тільки вчора відпрацював чергову зміну і, схоже, досі не прийшов до тями. Тому на всі питання відповідає швидко і чітко, майже не замислюється.
- Важко було?- Я завжди вважав, що пацієнти повинні залишатися неназваними. Не можна пацієнта і його горе у душу пускати. Інакше ти просто працювати не зможеш. Його треба не жаліти, а рятувати.
- А що робити, якщо не врятував?- Ми не боги. У кожного лікаря є своє маленьке кладовище. Іноді воно велике, - каже Денис.
Саме за це кладовище найчастіше і лають лікарів. А ось лист від анонімного читача: «13 лютого о 14 лікарні померла дитина від свинячого грипу, його ввели в кому, через день, не виходячи з коми, дитина померла. Дитина була інвалідом з дитинства, ДЦП». Можливо, ще одна дитина на чиємусь кладовищі. Є ще багатогодинні запізнення, лікарські помилки, неправильно або не вчасно поставлені діагнози.
Перед розмовою Денис попросив мене зайти на портал «Фельдшер.ру», щоб я могла побачити нас, пацієнтів, очима швидкої. Тут говорять про свою роботу лікарі невідкладної допомоги з різних міст Росії. Коли читаєш повідомлення на форумі, створюється враження, що вони кожен день беруть участь у військових діях.
«Я от собі макарича буду купувати, а поки на виклики з ножем ходжу», - пише один лікар, його статус на порталі - «молодий спеціаліст». «Робота на «03» сама по собі досить брудна. Море крові, відра поту. Якщо дуже хочеться, то в медицині можна знайти роботу і чистіше. Сидіти в лікарнях і є казенну кашу. Правда, такого драйву, як на «03», вже не буде», - відповідає йому інший лікар. Його статус - «професіонал».
Денис теж підготувався до зустрічі - прочитав кілька наших новин про швидку. Всі статті, які він вибрав, чомусь виявилися невтішними.
- Я читав одну з ваших статей, - делікатно починає фельдшер. Погляд спрямовується в бік. Вираз обличчя - суворе і відсторонене. - Там йшлося про запізнення. В коментарів - такий потік бруду! Журналісти завжди стають на бік пацієнтів. Їм простіше показати соціальну драму.
- В минулому році я з 25-ю бригадою їздила на зміну. У нас є репортаж про них - «Драйв або сувора реальність». В коментарях не тільки бруд. Є й слова подяки.
- Я бачив різне ставлення людей: «ви суперспециалисты» до «ви - люди другого сорту». Люди ставляться до нас по-споживацьки. Нам кажуть: «Ви зобов'язані нас вилизувати, ви просто прибиральники». Минулого зміні троє малоліток заявили: «Чому ви нас з ніг до голови не обслинили?» - «А я вам, перепрошую, хто?» - «Ви самі таку професію обрали». - «Я обрав професію - рятувати людей».
Фельдшер говорить багато, слова супроводжує нервовими рухами рук. Часто перескакує з одного предмета на інший («Ви вибачте, це тому що я багато про це думав»).
Пацієнти нам кажуть: «Ви зобов'язані нас вилизувати, ви - прибиральники!»
- Ми більше не надаємо невідкладну допомогу. Швидка потрапила у сферу надання послуг. Пацієнти вважають нас людьми другого сорту. Те ж саме робить керівництво. Зараз воно намагається оцінити «якість надання послуг». Як ніби ми подаємо кави в ресторані.
Швидку так не можна оцінювати. Ми працюємо за стандартами. Можуть бути люди, які з ними не згодні. Вони ніколи не будуть задоволені якістю надання наших послуг. Наприклад, приїжджаєш на виклик, пацієнт говорить: «Поставте укол, мені погано». Але за стандартом укол йому не потрібен. Немає такого уколу, від діагнозу «погано». Мене взагалі вбиває діагноз «погано». Що з ним робити? Сісти, потримати за ручку?
Пацієнти часто обманюють, щоб бригада приїхала. Кажуть, що у них болить серце, а насправді у них болить живіт. Вони впевнені: треба так збрехати, щоб ми приїхали, але від госпіталізації відмовляються. Нещодавно дитина померла від пневмонії. До цього до нього чотири рази приїжджала бригада швидкої і мати підписувала відмову. Зараз вона каже, що їй не пояснили, що ситуація була серйозною. Так брешете ви, що вам не пояснювали!
Пацієнтів потрібно штрафувати за відмову від госпіталізації
Виклик без госпіталізації можна вважати помилковим. За це потрібно запровадити адміністративну відповідальність. По суті, такі пацієнти даремно витрачають дорогий ресурс цілої бригади. На Заході за це їх дуже сильно оштрафували. За новим законом, за неправдиві виклики питати будуть з нас: чому хворий не госпіталізований?
Люди часто відмовляються від госпіталізації, тому що вважають наші лікарні поганими. «Там у мене чоловік помер, я туди не поїду!» «Син домовився, мене чекають в іншій лікарні!» Бригада за своїм бажанням нікуди не везе пацієнта. Лікарні визначає бюро госпіталізації. Ми не таксі. Ми відвозимо пацієнта в лікарню за місцем виклику, яка обслуговує микрорайон.Нам заборонили брати на виклик травматику та електрошокер
Ви чули, щоб на пожежних нападали? А на бригаду швидкої допомоги - скільки завгодно. Ми не маємо права застосовувати самооборону. У нас заборона на травматичну зброю. Мені не зрозуміло, чому інші служби захищені законом, а ми - ні. Багато лікарі зі зміни в сльозах йдуть.
У 2009 році ми возили з собою травматику, газові балони, електрошокери, палицю - для самооборони, хоча і не можна було. Зараз ніхто не возить, тому що цією палицею нас же і поб'ють. Але і тоді ми їх не застосовували. Це була міра залякування. Я кулаки навіть не готовий застосувати, якщо чесно. Єдина міра сорому пацієнта - це в'язки, і то ми не маємо права застосовувати їх у відсутність поліцейських. Заходи фізичного сорому може використовувати тільки псих-бригада.
Приїхали на виклик: цукровий діабет, «погано». Дівчині років 16-17. Вона п'яна. Швидку викликала подруга. Коли цукор зашкалює, плюс алкоголь, людина стає агресивною. Ми хотіли зробити кардіограму. Нас почали ображати прямо з порогу. Такого мата я ніколи не чув. Потім спробували спустити собаку - дога зростанням з дорослого людини. Нам вдалося замкнути її в сусідній кімнаті.
Попросили дівчину лягти, поміряли цукор. Почали кардіограму знімати. Доктор взяла її руку, і в цей момент отримала удар в живіт ногою. Після цього пацієнтка зірвалася з місця, вибігла на балкон. Стала кричати, що її вбивають, ґвалтують. Кардіограф нам зламала, порвала всі дроти. Ми викликали поліцію. Поліцейські, виявляється, її дуже добре знають. Забрали у відділення. В результаті - втрата двох годин дорогоцінного часу бригади. За цей час можна обслужити два дзвінка.
Як-то був виклик в знаменитий клуб «Ельдорадо», де збирається гопота. Там була бійка. Людині розбили голову пляшкою. В результаті - черепно-мозкова травма з численними різаними ранами. Кров лилася рікою. Ми стали бинтувати голову потерпілому. Тут вривається група п'яних молодих людей, всі кричать: «Дівчині погано!». А у нас правило: одна людина в один час. Вони полізли в бійку. Виявилося, що дівчина просто була в дюбель п'яна. Ми дали їй нашатир, по щоках поплескали - і все, вона відразу розмовляти начала.Мужчины більше не йдуть працювати у швидку
90% тих, хто сьогодні приходить на швидку, - це дівчата. Хлопців зараз дуже мало. Їх можна по пальцях перерахувати. Буває, що на виклик приїжджає бригада, що складається з дівчат років 22. І ось дивишся на них і думаєш: як вони там, бідні.
Кількість бригад стрімко зменшується. За стандартом Російської Федерації, має бути 140 бригад. Насправді їх від сили 80, а працюють 60-70. Місто росте, повинні з'являтися нові бригади. Але братися їм нізвідки. На них немає грошей. Бригад стає менше. У Жовтневому районі, наприклад, тепер немає своєї підстанції: у них забрали будинок, його визнали аварійним.
Якщо непрофільних викликів стане менше, швидка не буде спізнюватися
Є певний порядок приїзду швидкої допомоги. В першу чергу швидка приїжджає в громадські місця, на робочі місця, до вагітним і дітям. По - друге, це всі хворі на дому. Додому швидка може їхати дві години. У третю - хворі, що знаходяться в медичних установах. Їм і так нададуть допомогу.
Онкохворі швидкою допомогою не обслуговуються. Ми не можемо їх навіть госпіталізувати. Їм повинна бути надана паліативна допомога на рівні дільничних та інших соцслужб. Треба дзвонити дільничного лікаря. Ми нічим вам не допоможемо.
Нам заборонено ставити уколи від температури. Ми можемо збивати її тільки фізичними способами - що може зробити звичайна людина. Проблема в тому, що людина не хоче сам за себе відповідати. Він може три години чекати швидку допомогу, але нічого не зробити.
ГРВІ, гіпертонічні хвороби, алкогольне сп'яніння адреси - це не привід для виклику швидкої допомоги. Люди щороку гинуть не від самого грипу, а від його ускладнень. Ускладнення наступають через безтолковість. Приїжджаєш на виклик. «Скільки хворієш?» - «10 днів». І чим може швидка допомогти пацієнтові, який 10 днів хворіє, та ще відмовляється від госпіталізації?
90-95% викликів, які надходять в швидку, - непрофільні. У цьому головна причина запізнень швидкої. Ми б не їздили з доездами по 6 годин, якщо б не були завалені непрофільними викликами. Всіх п'яних тепер ми забираємо. До цього швидкої ставляться дуже погано. Навантаження зросла в рази. Тепер ми щільніше працюємо з поліцейськими. Тільки минулого зміни у мене було кілька дзвінків, де нам доводилося заїжджати ще й у відділок. Це додатковий час бригады.Водителей, не пропустили швидку з мигалкою, треба позбавляти прав
За стандартом ми повинні доїхати до місця виклику за 25 хвилин з моменту отримання виклику. Багато пацієнтів вважають, що швидка повинна з'явитися на порозі через 25 хвилин після дзвінка в швидку. При цьому швидку можуть оштрафувати за запізнення, якщо ми не вказуємо пробку. Нам кажуть: «Так увімкніть мигалку!». Але водії швидку навіть з мигалкою не пропускають.
Як ми летіли в приймальний покій з пацієнтом, у якого був геморагічний шок. Це був дуже серйозний випадок. Нас жоден автомобіль не пропустив. Ми навіть в рупор кричали!
Я думаю, що треба посилити покарання за те, що не пропускають бригаду з мигалками, аж до позбавлення водійських прав. Тому що ти соціально небезпечний - ти погрожуєш здоров'ю іншої людини.
«Форди» для швидкої - це марна трата грошей і показуха
Машин на всіх не вистачає. Вони ламаються, більше 2-3 років працювати не можуть. Адже вони працюють і в мороз, і в спеку. На них дивитися шкода. Вони іржавіють, зношуються. Полиці зламані, бруд. Буває, одна бригада ламається 4 рази за день. А адже це простоює ціла бригада.
В Новий рік на підстанції працювала тільки одна бригада, тому що всі інші зламалися. Це ж свята, а в свята і вихідні дні автослюсарі не працюють. Ми купуємо іномарки, які навіть чинити нікому - наші автослюсарі не вміють їх лагодити.
Я вважаю, що швидкої треба їздити на російських машинах. «Фиаты», «Форди», «Фольксвагени» для нас - марна трата грошей і просто показуха. Взяти ту ж саму «Газель». Вони не краще і не гірше, але в обслуговуванні значно простіше. Іномарки ламаються та стоять у гаражі, лагодити їх нікому, деталей немає, та й вони дуже дорогі. Іноді просто з однієї машини знімають деталь і ставлять на іншу машину. А та вже стоїть і гниє до кінця.
Є ще одна проблема. Це ставлення водіїв до автомобілів. В швидкої багато водіїв, яким плювати на машини. Раніше, щоб водієві потрапити на швидку, потрібно було пройти конкурс. Зараз беруть кого попало, іноді мігрантів. Вони адрес не знають, машину гроблять, зчеплення джгут. Він краще на ремонті день просидить, ніж буде працювати. Наші водії беруть додаткові зміни, тільки щоб такі ось товариші не сіли за їх машину.
Диспетчери швидкої, може, навіть місто не знають
Нещодавно в Москві скандал, після якого звільнили бригаду. Сталася ДТП на трасі. Пацієнти назвали неточний адресу. Його повинна була обслуговувати інша бригада. Коли це з'ясувалося, бригада розвернулася і поїхала. Може бути, фельдшер був неправий, треба було доїхати і надати допомогу. Тоді його б просто пожурили. Я вважаю, що карати бригаду в цьому випадку - незаконно. Вони слідували стандартам. У них не було вибору - переступити стандарти чи ні.
швидкої відсутня логістична служба як така. Диспетчери - не логісти, вони, може, навіть місто не знають. Подивитися вулицю у програмі «Дубль Гіс» або десь ще вони не можуть. Записали один виклик, відразу йде інший. У швидкої допомоги логістика - сама катастрофічна річ.
Якщо ми приїжджаємо до однієї людини, але бачимо відразу декількох потерпілих, то починаємо їх сортувати. Таке буває, якщо виклик надходить з аварій. Спочатку найважчі, потім середньої і легкої тяжкості. Про це чудово Пирогов написав: «Поспішайте допомагати не того, хто кричить, а того, хто вже не може кричати від болю, а лежить і мовчки вмирає».
У нас на виклик без терапії - 30 хвилин, з терапією - не більше 40 хвилин. Якщо в цей час лізуть ще треті особи, то бригада підставляється. Нас можуть покарати, вирахувати із зарплати. Раніше карали тільки перший номер - лікаря, а тепер вся бригада відповідає. Коли ми на виклик у громадському місці і до нас підходить якась бабуся, просить поміряти їй тиск, то бригада її культурно посилає. Це не з-за того, що нам плювати на цю бабусю, ми просто зайняті.
Люблячі родичі носять тільки ноги хворого
Нас часто приймають за носильників. Якщо ми відмовляємося нести пацієнта, то нам кажуть: тоді знайдіть того, хто понесе хворого.
Нещодавно був скандал: зателефонували головному лікарю і поскаржилися на те, що бригада відмовилася нести пацієнта. Але вибачте - я один, зі мною літній доктор, а деякі бабусі і дідусі важать під 100 кг. Виходить, що спочатку ми повинні спустити його на руках з восьмого поверху, а потім, не віддихавшись, тремтячими руками, надавати йому невідкладну допомогу. Причому там будинок був повний родичів. Всі молоді, міцні, але ніхто не поніс.
найкумедніше, що люблячі родичі, якщо несуть, то зазвичай ноги хворого. А бригада несе найважче. Ось так ми своїх родичів любимо. Одного разу мені довелося шість разів носити пацієнтів за добу. До кінця дня просто нічого не міг робити. Руки, спина відвалювалися.
Платна швидка - це невигідний бізнес
Зараз можна викликати платну швидку. По суті, це та ж сама швидка допомога. Буває, що платники не справляються і викликають нас. У них може не бути ліків, які є у нас. Я не знаю, чи є у них ліцензія на наркотичні засоби. Ми працюємо за стандартом, для них же це - питання грошей. Пацієнту може бути не по кишені надана допомога. Тільки одна пляшка ізотонічного розчину коштує 800 рублів. Це для держави, тобто за собівартістю. А скільки той самий препарат коштуватиме у них?
Зараз начальство намагається нас обмежувати. Нам кажуть, що вартість одного виклику не повинна перевищувати 2,5 тисяч рублів. Це по ОМС. З нами торгуються. Але " швидку " не можна вганяти в ці рамки. Ми дуже дорога річ для уряду. Іноді виклик обходиться набагато дорожче. Взяти, наприклад, виклик до инфарктному хворому. У платної швидкої з нього можуть взяти 20 тисяч. Крапельниця, препарат... Набігає нормально.
Ми повинні надати допомогу тут і зараз, при цьому людині вона може бути не по кишені. Платна швидка в таких випадках не підходить. Платна швидка в Росії - це невигідний бізнес. Я з ними спілкувався. У них за минулий рік було не більше 3 тисяч викликів. А у нас за 2 дні - майже 10 тисяч. Платна швидка допомога не затребувана. Там і зарплати досить низькі. Комерційна швидка " не зможе вижити, якщо буде надавати послуги так само марно, як це робить муніципальна швидка.
З цього року ми стали отримувати на 4-5 тисяч менше
Ми перший місяць працюємо по-новому. Мінусів багато, плюсів поки не знайшли. Є страх, тому що нам не дають гарантій гідної оплати праці. Чому лікарі з порога вимагають поліс або паспорт? Тому що за полісом наш виклик оплатиться ОМС, скільки б ми на нього витратили ні ліків. Якщо у людини немає ні паспорта, ні поліса, то дзвінок буде оплачуватися муніципалітетом. На місто дано 25 тисяч таких викликів. А коли ми витратимо ці 25 тисяч? Ми за 2 місяці вже 5 тисяч витратили.
Питання в тому, хто буде оплачувати ці виклики? Адже бригада вийшла на виклик, ми витратили ліки, час. Якщо вихід не буде знайдений, то швидка вже через місяць стане. Її просто не буде. Не буде бензину, він теж за гроші продається. Не буде зарплат, ліків.
В цьому місяці ми отримали зарплату на 4-5 тисяч менше, ніж зазвичай. Зазвичай я отримував 16,5 тисяч (формально я отримую 18 тисяч). З них три тисячі - це аванс. Ще 16 тисяч в кінці місяця на руки. Зараз отримав 12,5, тому що закінчилася федеральна програма. Багато чекають другого квітка, але, схоже, що його не буде.
Наші лікарі відразу відчули різницю. Ми цілі мітинги на підстанції влаштовуємо. Але страйкувати не можемо - служба швидкої допомоги не має права страйкувати. Помітингуємо і розходимося по домівках. Начальство нам каже: «Ми й самі нічого не знаємо». Наше начальство - це ті ж самі лікарі, вони не можуть змінити економічну політику держави.
Нам пообіцяли enter «стимулюючих». Це виплати, які, на думку начальства, повинні пробудити в нас бажання самовдосконалюватися і більше працювати. Ніхто не знає, який розмір цих виплат. Кажуть, що це буде залежати від кількості викликів, яке ти обслужишь. При цьому якісно одна бригада може обслужити не більше 20 викликів. Якісно - це з госпіталізацією.
Скоро невідкладну допомогу вам будуть надавати гастарбайтери
Наразі це страшилок, але в майбутньому гастарбайтери будуть не тільки водити автомобілі швидкої, але і надавати невідкладну медичну допомогу. Їм грошей багато не треба, вони будуть раді тому, що є. Але і рівень медичної допомоги буде зовсім іншим. Новий працівник, прийшовши на швидку, спочатку проходить навчання всередині бригади. Його вчать працювати тут, в нашій країні, за нашими стандартами. Поки вони адаптуються, тут стільки людей помре.
Багато лікарі йдуть з швидкої. У них сім'ї, діти. Вони не можуть їх прогодувати. У нас дуже дешеві додаткові зміни. Повністю оплачується ставка (100%), з усіма надбавками, а береш більше однієї ставки - йде вже гола ставка. У мене ставка - усього 4 тисячі. Береш півтори ставки - дві тисячі зверху. Воно того не варто.
Швидку рятують ентузіасти: «Я буду працювати і за 5 тисяч, тому що роботу люблю». Хто приходить у швидку за грошима - той не наш чоловік. Грошей тут немає, і фізично ми дійсно сильно изнашиваемся. Але робота чіпляє. Це як детектив: кожен раз щось нове.
|