Головна » Статті » Вагітність і пологи |
Співаючі до народження
Навчати співу в перинатальному періоді - таке прийде в голову не кожному. Однак автору цього методу вдалося перебороти не тільки відсталість власних чиновників, але і стати відомим за межами РФ. З завідуючим відділенням пре - і перинатального здоров'я дітей НДІ профілактичної педіатрії та відновного лікування РАМН Михайлом ЛАЗАРЄВИМ розмовляє оглядач «НГ» Наталія САВИЦЬКА. - Михайло Львович, скажу, що, напевно, багатьом думка, що плід можна навчати співу, здається фантастичною. - Звичайно, адже ще деякий час тому, згідно соціалістичної концепції Льва Виготського, вважали, що «ембріон не має психічними властивостями». Хоча ще давньогрецький філософ Арістотель говорив, що у плода можуть бути відчуття. А в середньовічній Європі деякі вірили навіть в те, що плід може мати ідеями. Всі сенсорні системи плода починають функціонувати задовго до народження. Його нервова система здатна переробляти акустичну інформацію зовнішнього середовища, а також проприоцептивную, вестибулярну і тактильну інформацію, яку вона отримує в результаті зворотного сенсорної зв'язку від рухів, обмежені стінками матки. Тільки, я б сказав, не навчати плід співу, а навчати плід через спів мами. - І мовна активність дитини виявляється поштовхами в животі у матері... - Думки багатьох дослідників сходяться в тому, що плід чутливий до дотику і вібрації і вже з 14 тижнів вагітності може чути. Можу навести став вже хрестоматійним приклад, коли дитина відреагував на голос пташки, яка сіла на живіт вагітної матері і чирикнула. Доктор Рене Ван де Карр стверджує, що особливо чутливий плід до тонічним відтінкам материнського голосу, які несуть йому інформацію про її емоційному стані. Я ввів поняття «індекс когносомности», тобто злитості когнітивних і соматичних процесів. У голоси вагітної жінки він найвищий. Ніхто більше такого впливу на дитину робити не буде. Вже є дослідження, які підтверджують, що дитина реагує на спів матері і навіть відкриває рот, демонструючи вроджений рефлекс наслідування. Все це привело мене до думки про створення методу навчання дитини музиці ще в перинатальному періоді. - Дитина в перинатальному періоді повинен чути якусь особливу музику? - Класична музика, звичайно, корисна для пренатального дитини. Тільки не треба хорошу ідею доводити до абсурду, перевантажуючи дитини. І крім класики, він повинен слухати ще і музику, спеціально написану для нього. - Сьогодні всі батьки поспішають навантажити малюка мало не з дитячого саду англійською мовою, раннім привчанням до абетки і т.д. Звідкись виникають дивні теорії та упередження. Такі, наприклад, що до півтора років закривається здатність дитини до музики... - Справа в тому, що дитина музикант і художник раніше, ніж говорун. Якщо до трьох років ці здібності нічим не підкріплюються, пізніше доводиться навчати дитину заново. Сьогодні, наприклад, вже доведено вченими з Гарварду, що до року закривається абсолютна здатність дитини до будь-якої мови. - Ви кажете, що навчати - чим раніше, тим краще. Ось зараз нове віяння - привчати до комп'ютера з дитячого саду. І знову питання - чи не небезпечно? - Швидкість отримання інформації через комп'ютер безсумнівно приваблює до нього всіх. Диву даєшся, як дворічна дитина може запам'ятати код доступу до комп'ютера. А він точно знає, на які кнопочки натискати. Комп'ютер дає дитині нову якість - миттєво отримувати інформацію без посередництва дорослого. Тому безсумнівно, що діти будуть перебувати в соціальних мережах. Хочемо ми цього чи ні. Питання, як нам не втратити при цьому тіло. Якщо нічого не змінювати в шкільній освіті, і додати до цього ще й комп'ютер, то дитина, що надійшов у школу, через 10 років просто «зобов'язаний» буде вийти звідти хворим. - А спів ніж рятує? - Пісенні програми здатні надавати регулюючу дію на сенсорні системи організму і кардиореспираторные процеси. Ці програми були названі кардиосенсорными. Пісня впливає на ліве (сенс) і праве (образ) півкулі, викликає певний емоційний стан, що впливає на функцію зовнішнього дихання дитини. До речі, я спочатку задумував мій метод як спосіб лікування бронхіальної астми у дітей. Музика з'явилася у зв'язку з тим, що у мене дві освіти - музична та медичне. Ідею використовувати музику, щоб дитина народилася здоровою, в свій час підтримав мій вчитель, професор Нарцисів. Мій метод з'явився в 1983 році і був названий «Сонатал» (музика народження). - А якщо мама співати не вміє? - Для майбутнього малюка дуже важливо, щоб співала саме мама (навіть фальшиво співає). Голос мами - це зміна окислення, вібрація всього тіла, м'який діафрагмальний масаж, зміна швидкості кровотоку, гормональний вплив... Причому все це відбувається одномоментно. Навіть музика Моцарта тут поступається музиці материнського голосу по глибині психофізіологічного впливу. - Мені сказали, ви писали листа оперній діві Ганні Нетребко? Так все-таки важливо, який голос слухати малюкові? - Я звертався до неї. Справа в тому, що мамам потрібен зразок. І голос Анни Нетребко найбільш близький до нього. У світі народжується нова культура - музика материнства і дитинства. Поп-зірки для цієї справи мало підходять. - Чим «сонатальные» діти відрізняються від звичайних? Ви моніторите ситуацію? - Намагаємося. Дуже багато сьогодні таких малюків. У Набережних Челнах, наприклад, з 1995 року народилося вже понад 30 тисяч «сонатальных» дітей. Всі вони народилися фізіологічно і емоційно більш зрілими і сьогодні випереджають однолітків за всім психічним і психомоторним реакцій. - За вами майбутнє? - Напевно. Я розробив теорію еволюційного адаптоза - згортання адаптивних механізмів людини в процесі його еволюції. З розвитком технологій, які «полегшують і спрощують людині» життя, всім доведеться думати над тим, що робити з тілом. Людству терміново потрібно переходити на технології освіти, які я називаю когносомными - підвищують соматичні резерви організму в процесі освітньої діяльності. | |
Категория: Вагітність і пологи
|
|
Всього коментарів: 0 | |