Головна » Статті » Лікування

Водні тренування
Водний тренінг, або акватренинг, - прекрасний спосіб фізичного тренування немовлят, що використовує таку доброчинну для організму середовище, як вода.
Існують різні підходи до подібних занять, які переслідують різні цілі, починаючи від простого бажання рано навчити дитину плавати ("плавати раніше, ніж ходити") до глобальних ідей аквакультури, що розвиваються И.Б.Чарковским. Підхід, представлений нижче, не претендує на реалізацію яких-небудь глобальних ідей симбіозу сухопутної і водної культур, також не ставлячи на чолі всіх завдань і навчання плаванню. Ми говоримо просто про заняттях у воді, що поєднують фізичні навантаження і благотворний вплив води. Навчити дитини плавати у віці до року - задача непроста, хоча і реалізовується. Але досить проблематично зробити це спільне завдання, оскільки навряд чи для кожної дитини щоденні багатогодинні тренування у воді будуть мати сенс. У кінцевому підсумку вибір залишається за батьками.
Коротко зупинимося на тих загальних позитивних ефектах, які дає водне середовище.
Як відомо, організм людини багато енергії витрачає на подолання сили тяжіння. Плід в утробі матері перебуває в середовищі амніотичної рідини в умовах відносної невагомості, що створює оптимальний енергетичний баланс, необхідний для швидкого розвитку (згадаймо, який величезний шлях проходить дитина від зачаття до народження всього за дев'ять місяців). Недоношених дітей і дітей з різними недоразвитиями можна "доношувати", поміщаючи їх у водну середу на тривалий час, повертаючи їм втрачений внаслідок гравітації енергетичний баланс. Це може бути корисно і при багатьох захворюваннях. Будь-яка доросла людина може перевірити це на собі. Скажімо, грип проходить значно швидше, якщо проводити в теплій ванні максимально можливе за індивідуальними відчуттями час. У воді вивільняється значна кількість енергії, що дозволяє організму ефективніше боротися з хворобою. Знаходження у воді покращує кровопостачання мозку (що для маленьких дітей сприяє його розвитку). Це також можна перевірити на собі після досить великого (кілька годин) часу перебування у воді розумова робота йде більш ефективно.
Водне середовище надає специфічний психологічний ефект, що використовується у так званій аквапренатальной підготовки, тобто спеціальному циклі передпологової підготовки, що проводяться у воді.
“Фізична повернення у воду максимально підкреслює симбіоз мати-плід: жінка знаходиться в тому ж фізичному стані, що та істота в ній, в теплій рідкому середовищі, де звуки і відчуття перетворюються ідентичним чином... В процесі вправ жінка дуже часто приймає позу плоду, в невагомості вона може знову пережити своє власне народження, перехід до все більш звужується шийці, рух обертання на виході, жахливе потрясіння від зміни вода - повітря"4, - пише Ізольда Депельзинер, автор оригінальних методик пренатальної підготовки і навчання дітей плаванню. Мішель Одан стверджує, що є прямий зв'язок між ставленням до води і відносинами з матір'ю.
Практика аквапренатальной підготовки показує, наскільки може бити значною допомогу водного середовища у встановленні глибокого психоемоційного контакту матері і дитини, а також у дозволі матір'ю багатьох психологічних проблем. Надалі взаємини матері з водним середовищем багато в чому визначають ставлення дитини до акватренингу.
Тепла вода може допомогти пом'якшити стрес, випробовуваний дитиною при народженні в результаті різкого перепаду температур і так званого "гравітаційного удару" (різкого переходу з відносною невагомості в полі сили тяжіння) і пов'язаного з цими чинниками різкого підвищення потреби в кисні. Пологи з максимально м'яким поводженням з новонародженим і зануренням його у ванну з теплою водою відразу ж після народження отримали назву "пологів у стилі Лебойе". Це особливо корисно при сучасному "потоковому" пологодопомозі, коли дитина отримує психологічну травму і всі його органи працюють з перевантаженням.
Дитина може народжуватися прямо у воді. Цей метод, запропонований И.Б.Чарковским, є переважним при домашніх пологах.
"При народженні дитина стає "сухопутним" істотою, автономним, починає дихати самостійно. Після дев'яти месяпев рухомий водного життя він моментально перетворюється в істоту, здатну переміщатися своїми силами на землі, але потенційно здатного відновити рухливість, легкість у воді"5.
Народження у воді і ранній початок акватических тренувань з немовлям пом'якшують родовий стрес і прискорюють адаптацію до нових навколишніх умов.
Водні тренування з маленькими дітьми чинять на них виражений психічний ефект. И.Депельзинер встановила, що "перші акватические реакції знаходяться в прямій кореляційній зв'язку з вагітністю і пологами"6. Таким чином, робота з дитиною у воді може мати на меті пом'якшення психічної травми. "...Сучасні знання, що стосуються глибинної пам'яті про життя зародка, дозволяють стверджувати, що випадкові події у період вагітності або народження породжують різного роду травматизм, джерело майбутніх комплексів... Навчання раннього плавання дозволяє не тільки полегшити вплив випадкових травм, але й остаточно від них позбутися"7.
Знаходження у воді дозволяє дитині здійснювати різноманітні рухи (багато з яких неможливі для нього поза води). Це благотворно впливає на його фізичний і психічний розвиток.
Сон у воді на руках у батьків допомагає дитині швидко відновити сили після інтенсивних фізичних навантажень. Годування груддю при знаходженні тіла дитини у воді сприяє кращому засвоєнню молока при деяких травних розладів, більш інтенсивне ссання дитиною грудей і розслаблений стан матері - лактації.
Багаторазові занурення дитини під воду за певною методикою створюють режим помірної гіпоксії, обумовлюючи тренування стійкості організму до гипоксическим режимам. Це, як відомо, потужний загальнозміцнювальний чинник. Помірна гіпоксія часто є цілющим чинником при багатьох захворюваннях. При багаторазових затримки дихання з організму виводяться токсичні речовини, стимулюється діяльність внутрішніх органів. Крім того, помірна гіпоксія благотворно впливає на розвиток кори головного мозку. Виконуючи велику кількість занурень, можна "зняти" у дитини стресовий стан.
Список можливих впливів використання водного середовища можна значно продовжити. Однак для наших цілей цього цілком достатньо.
Як ми вже відзначали, зовсім не обов'язково ставити за мету навчити дитини плавати, як можна раніше, хоча під час занять він безсумнівно отримає деякі навички. Більш важливим є те, щоб малюк подружився з водою, не боявся її. Для маленької дитини дружба з водою - це фактор, який впливає на формування його мислення, це крок до зближення з природою.
Нижче ми наводимо початкові етапи введення дитини в акватичний тренінг, поряд з динамічною гімнастикою досить легко освоювані батьками. Вирішення більш складних проблем у розвитку дитини чи власне навчання плаванню вимагають індивідуалізованого підходу і навчання батьків.
Кілька слів скажемо про емоційної реакції дітей на воду і пропоновані вправи. Реакція ця може бути самої різної - від повного спокою і прийняття до бурхливого протесту. Більшість дітей в тій чи іншій мірі відчуває негативні емоції при зануренні у воду, незважаючи на те, що вони добре затримують дихання. Проявляється страх перед водою, властивий повністю сухопутних тварин. Лише в окремих випадках можна обійтися без негативних емоцій. Повністю виключити негативні емоції - значить надовго відтягнути час першого самостійного занурення під воду.
Як доросла людина, яка не вміє плавати, повинен переступити психологічний бар'єр і зануритися у воду глибиною більше свого росту, щоб навчитися триматися на воді, так і дитина повинна подолати якийсь бар'єр між своєю сухопутної орієнтацією та водним середовищем. І завдання батьків - педагогічно, без стресів провести його через цей бар'єр.
Батьки повинні бути готові до таких занять, тобто вміти плавати та пірнати. А також любити водне середовище. Причому не так, як "люблять" ліки, здатне полегшити недугу. Вода
Категория: Лікування
| Теги: дитини, воді
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: