В Австралії, в першій з країн, що вступила в дію масштабна державна антитютюнова програма. З грудня 2012 року закон зобов'язує замінити фірмові кольори всіх торгових марок однаковим неприємним, оливково-зеленим кольором, а так само фотографіями уражених частин тіла і хворими дітьми, народженими від курящих батьків. Виробляють враження фотографії повинні займати 70% лицьового боку пачки і 90% задній.
Крім різних попереджень та зображень єдина різниця в пачках це фірмові найменування, правда, надруковані вони єдиним для всіх, дрібним шрифтом.
Це найсуворіший анти-тютюнова політика у світі. Принесла вона успіхи?Давайте подивимося на факти. Почнемо з грошей.
Антитютюнова політика включає в себе цілий ряд реформ, спрямованих на зменшення процесу куріння, як такого, і зменшення згубних наслідків цієї звички, відповідно. Ці реформи включають в себе збільшення на 25% акцизного збору на тютюнову продукцію, обмеження інтернет-реклами тютюнових виробів в Австралії і більше 135 млн. дол. США інвестицій в антитютюнову кампанію, засновану на принципи соціального маркетингу.
Одна з основних цільових аудиторій цієї акції - молодь і вагітні жінки у третьому триместрі. Згідно зі статистикою в Австралії 37% вагітних жінок курять, а 16,3% молодих людей віком 18 і старше років курять щодня. Всього куріння вбиває близько 15000 австралійців і коштує країні близько 31,5 мільярда доларів сша щорічно. Тютюновий дим шкодить не тільки кращим, але і оточуючим: журнал Facepla.net розповідав недавно про портативному сенсорі, який оцінює шкоду від пасивного куріння.
На офіційному сайті австралійських платників податків, які «виступають проти високих податків, марнотратних державних витрат, жахливої бюрократії, що завдає шкоди працьовитим австралійським сім'ям»з'явилася стаття, яка засуджує політику країни:
«100 млн дол. витрачено на так звану «програму по боротьбі з курінням»! Ще одне свідчення марнотратною і провальної політики від федерального уряду. 100 млн дол. було витрачено на програму, яка не має ніякого ефекту. По-перше, 100 млн дол. є само по собі божевільною сумою грошей. По-друге, ці гроші витрачаються на фінансування «програми», її «управління». Це ж смішно! Це повна ганьба для нашої держави».
Що ж щодо результату?Буде така упаковка насправді утримувати людей від куріння, зокрема підлітків? Як і слід було очікувати, існує ряд досліджень, згідно з якими нові упаковки сигарет були оцінені як менш привабливі майже усіма цільовими групами.
Ці дослідження використовують технологію відстеження руху очей, щоб оцінити наскільки по-різному підлітки дивляться на знеособлені і брендовані упаковки. Були використані приклади дуже близькі за зовнішнім виглядом до тих знеособленим упаковок, які введені в продаж в Австаралии.
Зображення пачок сигарет показували на екрані комп'ютера і учасники повинні були дивитися на упаковки, в будь-якому порядку за їхнім розсудом, але з умовою, що вони повинні будуть запам'ятати все, що побачили.
В результаті дослідження не виявило особливої різниці того, як підлітки, які вже курять щодня, розглядали зображення - вони продемонстрували тенденцію не звертати увагу на попередження про шкоду для здоров'я. Однак, підлітки, які курять не кожного дня, витрачали набагато більше часу на прочитання інформації про шкоду для здоров'я. Підлітки, які не курять взагалі, дивилися тільки на попередження про шкоду куріння, не звертаючи уваги на назву марки.
Якщо нова упаковка допоможе підліткам, які експериментують з сигаретами, звертати більше уваги на попередження про шкоду здоров'ю, то цілком можливо, що підлітки відмовляться від куріння взагалі.
Дослідження, яке проводилося в Греції за участю 600 підлітків, оцінювало різницю між текстовими та графічними попередженнями про шкоду куріння. Молоді люди зазначили, що попередження у вигляді зображень вплинуло на них набагато сильніше і з більшою ймовірністю відрадить від куріння, ніж просто напис.
Після нововведень на сигаретних пачках, в Австралії провели дослідження і опитали підлітків, що вони думають щодо паління до і після зміни дизайну сигаретних упаковок. З'ясувалося, що зображення були не просто помічені більшістю підлітків, але ще прочитано та зрозумілі. Ті молоді люди, що вже курили, поділилися, що замислюються про припинення куріння. А некурці підлітки висловили ще менше бажання почати курити.
Після всього перерахованого можна сказати, що за кілька місяців роботи цієї програми в Австралії поки немає прямих доказів її успішності, тим не менш, вже зараз видно позитивні моменти її впровадження. Здоровий спосіб життя для цілого суспільства, країни - це великі зміни суспільної свідомості, процес, що триває довгий час і поддерживающийся всіма його учасниками. Це довгостроковий проект, але при належному підході він принесе свої плоди.
|